نفی خواطر و ظهور اسم شریف هادی

نفی خواطر و ظهور اسم شریف هادی

طی منازل و مراتبی که در  عرفان مطرح شده برای این است که اثنیت و دوئی از میان برخیزد و توحید حقیقی جلوه گر شود. سالک، زمانی عارف می شود که در تمام نظام هستی، تنها حق را ظاهر و موثر ببیند و چشم از جمیع صورت های بی دوام و متکثر بردارد.

بن سینا در اشارات پیرامون وصف عارف می نویسد: عارف کسی است که اندیشه خود را از توجه به غیر حق بازداشته و متوجه عالم قدس جبروت کرده تا نور حق در درونش بتابد.(الاشارات و التنبیهات، ج4، صفحه407)

در این تعریف بن سینا از عارف، اشاره به طهارت قوه خیال شده که اصل و جوهر وصول به معرفت عبور از این مرحله است. طهارت قوه خیال یا همان طهارت کبیر  با استغراق در ذکر حق به طوری که تمام صورت ها و رنگ ها نیست گردند، به دست می آید. پس از طی این مرتبه، عارف، تمام مخلوقات را با نور حق می بیند و  جلوه ملکوتی اشیاء بر او مکشوف می گردد.

در حقیقت آیه شریفه "الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون"(بدانید که اولیاءخدا هیچ ترس و اندوهی بر آنان نیست )، در این مرتبه تحقق می یابد و عارف که در همه چیز نور حق را می بیند، از دوستان حق و هدایت یافتگان محسوب می گردد.

اسم شریف هادی، در کثرات هستی سالک را به جانب وحدت هدایت می کند و کسانی که تبعیت کنند از هدایت یافتگان محسوب می گردند. در قرآن کریم، سوره بقره، آیه 38 می فرماید: قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ(گفتیم: همه از بهشت فرود آیید، تا آن گاه که از جانب من راهنمایی برای شما آید، آنان که پیروی او کنند هرگز بیمناک و اندوهگین نخواهند شد.)

 آدم علیه السلام پس از ترک اولی که انجام داد به وادی کثرت تنزل داده شد و آیه فوق اشاره به این موضوع دارد. مسئله هدایت  که در این آیه آمده عمومیت دارد تا آنجا که اگر در هر مخلوقی به اخلاص نظر شود مظهر اسم هادی می گردد و هدایت بخش به توحید می شود.

در واقع عارف که ظهور اسم شریف هادی را در جمیع کثرات مشاهده نمود و از آن در راه وصول به وحدت تبعیت کرد، آن هدایت یافته ای است که نه خوفی بر او خواهد است و نه حزنی او را فراخواهد گرفت. 

نکته قابل توجه اینجاست ما  همگی به این عالم هبوط کرده ایم و گرفتار دام کثرات گشته ایم تا آنجا که پندار و اوهام صوری را حق پنداشته ایم. راه برون رفت از این ظلمت، طبق فرموده قرآن کریم تبعیت از هدایت الهی است که آن نیز مراتبی دارد که در یادداشت های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

                                                                                                                                     وحید زاهد

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد